Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Ruszyła budowa częstochowskich węzłów przesiadkowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-01-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Częstochowska przygoda z budową węzłów przesiadkowych wchodzi w końcową fazę. Jeszcze w grudniu rozpoczęto prace ziemne w dwóch lokalizacjach. Nowy rok przyniósł zmiany w komunikacji miejskiej.

Częstochowski sen o węzłach przesiadkowych z prawdziwego zdarzenia trwa od 2015 roku, kiedy to ogłoszono ich koncepcję wraz z wizualizacją trzech obiektów zlokalizowanych obok dworców kolejowych Częstochowa, Częstochowa-Raków i Częstochowa-Stradom (pierwsze dwa przy linii kolejowej nr 1, ostatni przy 61).

Wymarzone węzły

Po dwu przetargach zakończonych fiaskiem z powodu pęczniejącej bańki na rynku budowlanym i galopujących cen towarów oraz usług, wykonawcę wyłoniono w trzecim postępowaniu. Zakres zadań odchudzono, ale i tak ostateczny rezultat znacząco przewyższał budżet inwestora – musiał on dołożyć niemal 22 mln zł. W ten sposób przy początkowo szacowanym wydatku rzędu 40 mln zł Częstochowianie za trzy pętle i parkingi zapłacą kwotę sięgającą 68,9 mln zł, z czego 27,7 mln zł będzie pochodziło z dofinansowania unijnego. Wykonawcą zostało Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego.

Każdy z obiektów ma składać się z parkingu objętego systemami dozoru wizyjnego i zliczania pojazdów, peronów autobusowych, postojów TAXI, stanowisk podwozowych (kiss & ride) oraz zadaszonych stojaków rowerowych. Każdemu z węzłów ma towarzyszyć odświeżona lub wybudowana od nowa droga rowerowa, wykrojona z chodników wiodących wzdłuż dróg komunikujących dworca.

Pierwsze łopaty

W grudniu 2018 r. przy sprzyjającej pogodzie rozpoczęto pierwsze prace. Mają one charakter ziemny i skupiono je przy dworcu Częstochowa – przy ulicy Piłsudskiego, oraz przy Częstochowa-Stradom – przy ul. Pułaskiego.

Działania mają charakter przygotowawczy. W pierwszej lokalizacji obok przekładek instalacji podziemnych zaczęto wylewać fundamenty pod konstrukcję wiat nad peronami autobusowymi i TAXI. Przy drugim z dworców rozpoczęto porządkowanie terenu.

Jako że ul. Piłsudskiego służyła jako kraniec dla linii podmiejskich, po oddaniu inwestycji zmieni się jej charakter, dlatego też prace obejmą całą jej długość. Oprócz zmiany nawierzchni zmieni się organizacja ruchu. Zlikwidowane zostaną publiczne miejsca parkingowe w pobliżu obiektów – zdaniem obserwatorów niepotrzebnie. Nowe powstaną bliżej alei Najświętszej Maryi Panny kosztem trawnika, choć to też wydaje się zbędne, bowiem obecnie stanowiska postojowe mieszczą się w przekroju jezdni bez problemu, a po zakończeniu prac ich miejsce zajmą pasy rowerowe, o które nikt nie prosił, gdyż spokojny ruch sprzyja wspólnemu przemieszczaniu się samochodów i rowerów na wspólnym pasie. Pod te działania wycięto większość drzew w ciągu ulicy.

Zmiany w komunikacji

Prace przerwała zima. Początek roku jednak przyniósł poważne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Przez lata linie podmiejskie z południowo-wschodnich gmin kończyły się w ścisłym centrum Częstochowy (w ciągu ul. Piłsudskiego), czasem w niewielkim stopniu zmieniały lokalizację krańców. Takie rozwiązanie było zresztą nie na rękę organizatorowi komunikacji, bowiem gminy Olsztyn i Poczesna partycypują jedynie w funkcjonowaniu tras na ich terenach, zaś dojazd od granicy miasta do krańca odbywał się na koszt Częstochowy.

Od początku roku wszystkie te trasy skrócono do przystanku „Estakada” przy al. Wojska Polskiego w obrębie skrzyżowania z aleją Pokoju, ul. Jagiellońską i al. Niepodległości, czyli autobusy zatrzymują się dwie dzielnice bliżej. Sytuację nieco ratuje fakt, że układ wszystkich działających tam przystanków tworzy funkcjonujący w sposób naturalny węzeł przesiadkowy pomiędzy liniami podmiejskimi, wiązką linii miejskich i tramwajami. Niemniej jednak zmiana może okazać się szokująca dla pasażerów przyzwyczajonych do dojazdu do samego centrum – aby tam dotrzeć, konieczna jest przesiadka na linię miejską lub tramwaj.

W przypadku pojedynczych biletów oznacza to zakup dodatkowego, umożliwiającego podróż po przesiadce. Podróżni korzystający z elektronicznych biletów sieciowych na linie miejskie i podmiejskie na tym polu nie odczują różnicy, a jedynym dyskomfortem będzie przesiadka, boleśnie odczuwana w soboty, niedziele i święta, kiedy linie miejskie mają interwały rozrzedzone nawet do 30 minut. W środowisku nieformalnie mówi się też o stałym przeniesieniu krańców tych linii na planowany w pobliżu węzeł przy dworcu Częstochowa-Raków.

Autobusy komunikacji gminnej Gminnego Zakładu Komunikacyjnego w Rędzinach nadal docierają do centrum, kraniec przeniesiono jednak na mieszczący się nieopodal ulicy Piłsudskiego plac Daszyńskiego – resztkowy dawny naturalny węzeł przesiadkowy między trzema wiązkami linii miejskich, regionalnych i gminnych. Dla pasażerów rędzińskiej komunikacji zmiana jest więc niemal nieodczuwalna.

Terminy inwestycji

Węzły przesiadkowe muszą zostać oddane do użytku do końca sierpnia 2020 r. Wcześniej, bo jeszcze w tym roku, ma zacząć działać system dynamicznej informacji pasażerskiej oparty o 100 tablic świetlnych, wykonawcą których jest fińska firma Trapeze. Tę inwestycję wyodrębniono z projektu węzłów przesiadkowych celem uszczuplenia oczekiwań finansowych wykonawców. Za budowę systemu Finowie zainkasują ponad 3,5 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Częstochowa chce mieć nowe węzły przesiadkowe

Przestrzeń

Częstochowa chce mieć nowe węzły przesiadkowe

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Warszawa: Co dalej z węzłami i parkingami?

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Częstochowa chce mieć nowe węzły przesiadkowe

Przestrzeń

Częstochowa chce mieć nowe węzły przesiadkowe

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Warszawa: Co dalej z węzłami i parkingami?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5